Nu verdwijnt de boogbrug écht: Operatie Lekbrug poging twee in volle gang

PROVINCIE UTRECHT - Het gaat nu toch écht gebeuren: de geliefde Lekbrug tussen Vianen en Nieuwegein wordt vandaag verwijderd. Twee weken geleden deed Rijkswaterstaat ook een poging, maar die mislukte door een kink in de kabel. Deze zondagochtend komt het ponton weer aangevaren; later op de avond wordt de boogbrug daarop weggevaren, als alles goed gaat. En voor de liefhebbers: alles is weer te volgen via een livestream.
Operatie Lekbrug beloofde twee weken geleden al de klus van het jaar te worden voor Rijkswaterstaat. Dat toen een van de lierkabels - van belang om het ponton stabiel te houden - onder water beschadigd raakte, was dan ook een domper. Inwoners aan de Vianese kant van de Lek moeten er deze zondagochtend wel om grinniken. "Onze 'IJzeren Dame' wil gewoon nog niet weg. Of het haar nu wederom lukt om overeind te blijven? We vrezen dat ze straks toch echt verdwijnt."
Nog een laatste foto van de boogbrug
Nog een laatste foto van de boogbrug © RTV Utrecht

Wanneer gebeurt wat?

Vanaf 09.00 uur wordt de Lek gestremd voor het scheepvaartverkeer. Binnenvaartschippers moeten dus weer een dag omvaren of ergens anders stilliggen. De rest van de ochtend wordt het ponton zo goed mogelijk gereedgemaakt. Zo'n honderd mensen zijn in de weer om alles in goede banen te leiden. Zij zullen het ponton onder de brug 'schuiven' zodat hij daarna met kabels aan de brug vastgemaakt kan worden.
Het ponton komt aan bij de brug
Het ponton komt aan bij de brug © Michael van Houwelingen
Dan gebeurt er een tijdje niets. Pas rond 18.30 uur begint het meer spectaculaire gedeelte van de operatie. De brug wordt langzaam losgemaakt en op het ponton gehesen. Zo'n twee uur later, rond 20.30 uur, is het échte uitzwaaimoment: dan wordt de boogbrug weggevaren. Het ponton (met brug) zal dan weer aanmeren in de voorhaven van de Nieuwegeinse Beatrixsluis, waar de brug in stukjes zal worden 'gehakt' zodat hij bijna volledig gerecycled kan worden.

Waarom kan het deze zondag (waarschijnlijk) wél?

Er zijn nogal wat factoren nodig om een brug van 5000 ton goed te kunnen vervoeren. Naast het weer en de wind, is een van de belangrijkste pijlers de waterstand. "Dit weekend zag er al gelijk goed uit", vertelt Johan de Boer, van Rijkswaterstaat. "Er is nu sprake van springtij. En we kunnen de kraan - de stuwen bij Hagestein - ook een beetje openzetten om de perfecte waterstand te creëren. Dit allemaal om de brug op een zo goed mogelijke manier op dat ponton te kunnen laden. Er moet namelijk een flinke plons onder het ponton zitten, om het maar even zo te zeggen."
Een laatste blik op de brug
Een laatste blik op de brug © Michael van Houwelingen
Afgelopen poging mislukte doordat een van de lierkabels onder water beschadigd raakte. Waarschijnlijk, ontdekte Rijkswaterstaat later, omdat het tegen een groot stuk staal aan was gebotst. Of dat nu weer zou kunnen gebeuren? De Boer acht de kans nihil. "We hebben nu weer sonaronderzoek laten doen om te kijken of er objecten op de bodem van de Lek liggen. Dat we echt zeker weten dat we niet nog eens zoiets onder water tegenkomen."
Om het geheugen op te frissen: waarom moet de IJzeren Dame eigenlijk weg?

Waar de brug na zijn opening in 1936 een belangrijke verbinding was tussen noordelijk en zuidelijk Nederland, bleek het later door de smalle rijstroken te kwetsbaar voor ellenlange files.

Daarom werd de moderne Jan Blankenbrug ernaast gebouwd en rijdt er sinds 2004 al niemand meer over de Lekbrug. Of het een monument zou worden? Gemeenteraden werden het er niet over eens. Ook vond Rijkswaterstaat het behoud van zo'n grote brug - die dus niet werd gebruikt - te duur worden. Met als resultaat: de IJzeren Dame wordt weggehaald.

Kijk terug: wat komt er allemaal kijken bij Operatie Lekbrug?

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.