Utrechtse taxi's moeten 'takke-end' om als Leidseveertunnel aan één kant sluit

© RTV Utrecht
UTRECHT - Taxichauffeurs in Utrecht maken zich zorgen over een maatregel die de provincie en de gemeente in de stad willen invoeren. Volgend jaar wordt de tramlijn naar Nieuwegein en IJsselstein gekoppeld aan de Uithoflijn. Daarna geldt in de Leidseveertunnel eenrichtingsverkeer voor taxi's.
Op het tracé, dat door de Leidseveertunnel en over een kleine fly-over bij het Westplein loopt, rijden behalve trams nu ook nog bussen en taxi's. Die kruisen zo de treinrails bij station Utrecht Centraal. Vanaf volgende zomer moeten de taxi's die van de standplaats bij de Jaarbeurs komen omrijden via de Daalsetunnel even verderop, of een andere weg naar het centrum zien te vinden.

Takke-end om

"Als je op bepaalde momenten van de dag door de Daalsetunnel wilt, mag je wel brood meenemen", schetst taxichauffeur Tim Vermeer van Taxi Vonus de situatie in de stad. "Als ik een klant vanaf het Jaarbeursplein naar de Uithof wil brengen kom ik in de file, of moet ik via de Overste den Oudenlaan. Maar dat is, op zijn Utrechts gezegd, een takke-end om."
De tekst gaat onder het kaartje verder.
Volgens Vermeer gaat de maatregel hem klanten kosten, terwijl de dagomzet tegenwoordig al tientjeswerk is geworden. "Met corona, de huidige brandstofprijzen, een nieuw keurmerk waar we voor moeten betalen en de omwegen die we nu vaak al moeten maken is het als taxichauffeur bijna niet meer vol te houden. Je staat soms uren te wachten voordat je een klant voor een rit van tien euro krijgt."

Alleen nog vanaf Vredenburg

De provincie bevestigt na een artikel van vakblad TaxiPro aan RTV Utrecht dat ze van plan is om taxi's alleen nog vanaf het Vredenburg de Leidseveertunnel in te laten. In de tunnel komt bovendien een inhaalverbod en een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.
Vanaf het Westplein mogen taxi's straks niet meer door de tunnel. De provincie ziet die als een essentiële schakel in het ov-netwerk. "Een eventueel incident zal ervoor zorgen dat het openbaar vervoer in het gehele stationsgebied en ver daarbuiten verstoord wordt", aldus een woordvoerder. "Andere routes voor bus- en tramverkeer zijn beperkt."
Gemeente: 'Niet ideaal, maar we kunnen niet anders'

"Nu is voor taxi's de snelste route van de Centrumzijde naar de Jaarbeurszijde van Utrecht Centraal de route via het HOV-viaduct door de Leidseveertunnel (en andersom). We hebben voor de ochtendspits (het moment waarop het meeste verkeer is) laten onderzoeken wat de verschillen in rijtijden voor taxi's zijn.

De rijtijd tussen de Vredenburgknoop en het Jaarbeursplein is in de ochtendspits nu tussen 1,5 tot 2 minuten. Deze route is door het nieuwe besluit niet meer toegestaan. De nieuwe route voor taxi's vanuit de binnenstad via de Leidseveertunnel en het Westplein zorgt straks voor een rijtijd van gemiddeld 4 minuten tot ruim 5 minuten.

De route voor taxi's via de Daalsetunnel is het langst. Dit komt omdat er in de ochtendspits met regelmaat een file voor de kruising Daalsetunnel - Catharijnesingel staat. Op andere momenten dan de ochtendspits zijn de rijtijden hier korter.

We begrijpen dat dit voor taxi's niet de ideale oplossing is, maar kunnen niet anders besluiten nadat alle andere opties afvielen vanwege veiligheid."

Bron: Raadsbrief gemeente Utrecht

Testfase

Taxiplatform Regio Utrecht, de belangenvereniging van Utrechtse taxiondernemers, is teleurgesteld. "We hadden met de gemeente Utrecht goed contact over een testfase waarin taxi's en trams veilig samen door de tunnel konden rijden", zegt bestuurslid Rob Tweehuijzen.
"De vervoerbedrijven zagen geen bezwaar en adviseerden om taxichauffeurs een veiligheidstraining te geven, die bijvoorbeeld kan worden meegenomen in het nieuwe taxikeurmerk. Maar de provincie werkt niet mee."

25 of 9 minuten

Tweehuijzen, zelf eigenaar van Taxi Bunnik, verwacht dat reizigers de taxi links zullen laten liggen als de rit langer en duurder wordt. Hij vergeleek verschillende routes met elkaar en kwam tot de slotsom dat een rit van bedrijventerrein Papendorp naar een hotel bij het centraal station zowel 25 minuten als 9 minuten kan duren, afhankelijk van of hij de Leidseveertunnel gebruikt.
Ook levert zo'n omweg extra brandstofverbruik en uitstoot op, vindt het TRU, in een stad die nota bene hard werkt om luchtvervuiling en de gevolgen van klimaatverandering te bestrijden. De belangenvereniging heeft daarom ruim twee weken geleden een brandbrief aan gedeputeerde Arne Schaddelee geschreven.

'Niet gecommuniceerd'

Het platform verwijt de provincie in die boze brief bureaucratie en een gebrek aan inspanning om de taxichauffeurs te horen: "Het besluit, dat wij via de gemeente Utrecht vernamen, is niet gecommuniceerd naar de sector." Het TRU vraagt of gedeputeerde Schaddelee zijn beleid wil herzien.
Maar dat zal de gedeputeerde niet doen. Zijn woorvoerder geeft aan RTV Utrecht aan dat het beleid eerder al enigszins is versoepeld door de tunnel alsnog aan één kant open te stellen. "In het oude besluit konden taxi's geen gebruik maken van de Leidseveertunnel. In het nieuwe besluit komen we de taxibranche zoveel als veiligheidstechnisch mogelijk is tegemoet. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport ziet geen bezwaren, mits we blijven monitoren dat aan alle voorwaarden in de praktijk worden voldaan, zoals maximaal 30 kilometer per uur en het inhaalverbod."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.