Utrechtse milieuorganisatie: meeste plastic verpakkingen niet recyclebaar

© Pixabay / Hans Braxmeier
UTRECHT - Zo'n 65 procent van de plasticverpakkingen in de supermarkt is niet of maar beperkt recyclebaar. Dat blijkt uit onderzoek van de Utrechtse milieuorganisatie Natuur & Milieu. De helft van die slecht te recyclen verpakkingen is met een kleine ingreep wel goed te hergebruiken.
Alle supermarkten die in het onderzoek werden bekeken doen mee aan het Plastic Pact, daarin staan afspraken om zoveel mogelijk gebruik te maken van 100 procent recyclebare verpakkingen. "Maar al deze mooie woorden ten spijt, moeten we concluderen dat supermarkten en producenten als het erop aankomt marketing en gebruikersgemak toch vóór duurzaamheid laten gaan", aldus Jelmer Vierstra van Natuur & Milieu.
In het onderzoek werd gekeken naar producten die veel gebruikt worden in het dagelijks leven van zowel A-merken als huismerken in de grootste supermarkten van Nederland. Huismerken doen het beter dan A-merken volgens Natuur & Milieu. Jumbo en Ekoplaza scoren het slechtst, zij hebben het hoogst aantal slechts recyclebare verpakkingen en de verpakkingen zijn ook moeilijk om aan te passen. Het ontbreekt bovendien aan een goede weggooi-instructie.
Een beetje beter je best doen, is het advies van de Utrechtse organisatie. Lijm bijvoorbeeld geen papieren etiket op een plastic verpakking. Dat zit de recycling in de weg.
De overheid zou ervoor moeten zorgen dat in de toekomst alle verpakkingen goed te recyclen zijn. "De kwaliteit van de plastics moet behouden blijven, anders is er geen sprake van effectieve recycling van grondstoffen", aldus Vierstra. De organisatie vindt ook dat er meer moet gebeuren om ervoor te zorgen dat consumenten kiezen voor herbruikbare verpakkingen. "Uiteindelijk is een herbruikbare verpakking natuurlijk nog beter dan een wegwerpverpakking", zegt Vierstra. Hij denkt bijvoorbeeld aan korting voor de consument die kiest voor hervulbare sapflessen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.