Veel minder nieuwe bruggen in Utrechtse Merwedekanaalzone

© marco.broekman en OKRA
UTRECHT - De plannen voor het merendeel van de bruggen in de nieuwe Merwedekanaalzone zijn vandaag gesneuveld tijdens het debat in de Utrechts gemeenteraad. De raad neemt een groot aantal beslissingen over de nieuwe woonwijk in de stad Utrecht. Dat doen ze door een akkoord te geven op de zogenoemde omgevingsvisie.
De wijk moet 10.000 nieuwe woningen krijgen, maar tegen dat aantal is veel verzet, ook in de gemeenteraad. De oppositie diende vandaag diverse tegenvoorstellen in om dat te voorkomen.

Minder bruggen

Duidelijk is dat een groot aantal beoogde bruggen niet aangelegd zal worden. Zo komt een fiets- en voetgangersbrug bij de Heycopstraat in de Dichterswijk er niet. Een wijzigingsvoorstel kon rekenen op een meerderheid van de partijen. En daar kon ook wethouder Diepeveen zich in vinden. Volgens hem blijkt na nadere studie dat de nadelen van deze brug groter lijken dan de voordelen.
Ook de twee bruggen in het zuiden van het gebied zullen er vooralsnog niet komen. Nagenoeg de hele raad steunt het voorstel van de PvdA om die uit het plan te halen. In de plannen stond een brug bij de Overijssellaan en één naar de 'Jutphasepunt'.
De raad stemde in met de komst van twee bruggen, bij de Waalstraat en de Zijldiepstraat. De bruggen zijn volgens de wethouder nodig om de druk op andere bruggen te verminderen en zorgen voor aantrekkelijke routes voor wandelaars en fietsers.

Addertje

Er schuilt echter een addertje onder het gras. Met name de Jutphasepuntbrug staat ook in het recent aangenomen mobiliteitsplan, dat vandaag niet ter discussie staat. Met name Gertjan te Hoonte (VVD) was bang dat de brug nu geschrapt wordt, maar er vervolgens alsnog komt vanuit dat andere plan.
De gemeenteraad praat al jaren over de plannen. De afgelopen weken en vandaag ging het debat vooral over deelgebied 5, het stuk langs de Europalaan waar bouwmarkt Praxis en de oude busremise staat. Ook ging het over het aantal bruggen.

Kritiek

Vooral de oppositie heeft forse kritiek op de plannen. Die spitst zich toe op een aantal aspecten van het plan. Zo moeten er 10.000 woningen komen in de hele Merwedekanaalzone. Dat is - relatief gezien - een heel groot aantal voor de oppervlakte van het gebied. De dichtheid aan woningen wordt hoog. Dat kan gerealiseerd worden door de wijk autovrij te maken.
Ook is er veel kritiek op de grootte van de sociale woningen. Die krijgen een oppervlakte van 45 m2, en dat vinden veel partijen te weinig. PvdA-er Rick van der Zweth noemt het 'kippenhokken'. Daarnaast zijn veel partijen bang dat de prijzen voor de koop- en huurwoningen te hoog zullen worden.

Meerderheid

De omgevingsvisie en dus de globale plannen voor deze nieuwe woonwijk konden bij de stemming op een meerderheid rekenen. Met name de grootste coalitiepartijen GroenLinks en D66 zijn enthousiast. Floor de Koning: "De Merwedekanaalzone wordt een prachtige stadswijk, waarmee Utrecht zich definitief plaatst in het rijtje van steden die durven te bouwen aan de wijken van de toekomst."
Cees Bos van Stadsbelang Utrecht is het daar niet mee eens: "Het is een waardeloos plan en onacceptabel, maak deze historische fout niet." Veel discussie was er over de parkeertarieven. Bewoners die in het gebied hun auto willen parkeren, zijn aangewezen op een beperkt aantal plaatsen. Dat kost 200 euro per maand. Tim Schipper (SP): "Zo kunnen alleen extreem rijke mensen een parkeerplek in de parkeergarage vinden."

Mobach

En dan is er nog keramiekbedrijf Mobach. Dat bedrijf zit al sinds 1895 aan het Merwedekanaal. Het bedrijf wordt alom als cultureel icoon beschouwd. Door het autovrij maken van de nieuwe wijk, dreigt het bedrijf onbereikbaar te worden voor leveranciers en klanten.
Een ruime meerderheid van de raad draagt de wethouder op een oplossing te vinden waar Mobach het mee eens is. De wethouder gaf aan deze motie als een aanmoediging te zien om er met het bedrijf uit te komen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.