Weinig Utrechters willen meepraten over parkeerbeleid

UTRECHT - Een online-bijeenkomst voor de inwoners van de stad Utrecht om mee te praten over het parkeerbeleid, is nauwelijks bezocht. Slechts vier inwoners kwamen digitaal opdagen. De gemeente wilde graag met Utrechters in gesprek over haar plannen voor het parkeren van auto's en fietsen. Maar liefst zes ambtenaren zaten klaar om alle verwachtte vragen te pareren.
Het college van B&W wil de stad bereikbaar, duurzaam en leefbaar houden. Mobiliteit is daarbij een speerpunt. En binnen de mobiliteit is parkeren weer een hot-issue. Utrecht wil het autogebruik terugdringen en het gebruik van het Openbaar Vervoer, de fiets en het lopen stimuleren. Volgens het college neemt de leefbaarheid toe als geparkeerde auto's plaats maken voor andere vormen van ruimtegebruik. Later dit jaar moet de parkeernota gepresenteerd worden. Om die verder vorm te geven waren inwoners en professionals uitgenodigd om met beleidsambtenaren in gesprek te gaan. Naast de vier bewoners was er een vertegenwoordiger van een actiegroep uit Lombok en een vertegenwoordiger van Utrecht Marketing bij de videoconferentie aanwezig.

Niet opgeven

De vragen en meningen die door de deelnemers werden ingebracht waren zeer divers. Zo was er de vader met een gehandicapte zoon, die woont in een wijk rond het centrum. Op de vraag wat hem zou kunnen bewegen om geen parkeerplaats meer te hebben, was hij resoluut: "Die parkeerplaats ga ik niet opgeven, dat is heel simpel. Als die er niet meer is, dan verdwijn ik uit de stad." Zijn visie op het parkeerbeleid van de gemeente was verfrissend. Zo stelde hij dat het stadskantoor vrijwel onmogelijk te bereiken is voor mensen die slecht ter been zijn, maar niet in een rolstoel zitten.
Een andere inwoner wilde best nadenken over het opgeven van een parkeerplaats in de buurt van zijn huis: "Ik schaam me er voor om het hier te zeggen, maar ik gebruik mijn auto dagelijks, alleen om mijn honden uit te laten in het bos."

Oneerlijk

Een inwoner van de Oudegracht bezit geen auto, maar ook hij is niet tevreden over het parkeerbeleid van de gemeente. "Ik vind dat de discussie over het recht van parkeren voor bewoners van de binnenstad niet eerlijk wordt gevoerd", zo stelde hij. In de binnenstad verdwijnen steeds meer parkeerplaatsen, onder andere langs de gracht. Dat gaat ten koste van de binnenstadsbewoners en mensen of bedrijven die bij hen op bezoek willen komen. De ruimte die vrijkomt wordt gebruikt om het bezoekers van de winkels en horeca in de stad naar de zin te maken. En dat is niet eerlijk, volgens deze inspreker. Ook hekelt hij het verschil in tarieven voor parkeervergunningen voor inwoners van de stad. Binnenstadbewoners betalen de hoofdprijs terwijl elders in de stad parkeren voor bewoners gratis is.
Opvallend aan het digitale debat was het ontbreken van deelnemers uit onder anders Leidsche Rijn, Vleuten/De Meern of wijken als Kanaleneiland en Hoograven. En hoewel een meerderheid van de Utrechters al jaren stemt op partijen die de auto liever uit de stad zien vertrekken dan komen, zijn er ook nog steeds inwoners die pro-auto zijn. Ook hun stem kwam tijdens deze ontmoeting niet aan bod.

Fietsers aan banden

Wat wel aan bod kwam, is de overlast van fietsers. "De fiets is de nieuwe auto", stelden twee deelnemers. Zij pleitten ervoor om de fiets ook uit de binnenstad te weren. Zo zouden fietsers aan de rand van het centrum moeten worden afgevangen en daar hun fiets moeten parkeren. Te voet zouden ze dan verder het centrum in kunnen. De ambtenaren nemen al deze suggesties mee bij het maken van hun plannen. Later dit jaar neemt de Utrechtse gemeenteraad besluiten over de diverse onderdelen van het parkeerbeleid in de stad.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.