'Amersfoort houdt snellere Berlijntrein tegen'

© Gemeente Amersfoort
AMERSFOORT - De ambitie van de NS om in vier uur van Amsterdam naar Berlijn te rijden kan voor tien jaar de ijskast in. Dat blijkt uit onderzoek van KRO-NCRV's Pointer in samenwerking met De Stentor.
De ambitie was om de internationale trein naar Berlijn te laten concurreren met het vliegtuig. Snelheidswinst zou moeten worden geboekt door een aantal Nederlandse stations over te slaan. Na Amsterdam stopt de trein nu in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo.

Amersfoort geeft plek niet op

Hilversum is bereid zijn plekje op te geven als dat de treinrit sneller maakt, maar onder meer Amersfoort wil daar niets van weten. "Een derde van de reizigers stapt hier op de trein", zegt wethouder Hans Buijtelaar van de gemeente Amersfoort tegen Pointer.
Volgens Pointer en De Stentor blijkt uit een interne mailwisseling dat op het aantal reizigers wel iets valt af te dingen. "De Berlijntrein gaat ook niet over aantallen, wel over uitstraling", zo schrijft een adviseur van de wethouder. Buijtelaar weerspreekt dat: "Nee, imago is geen argument. Het gaat om vestigingsklimaat. Voor bedrijven is het interessant om zich in Amersfoort te vestigen vanwege de goede treinverbindingen."
Volgens Pointer willen steden hun plek ook niet opgeven vanwege de landelijke functie van de lijn. Ook mensen tussen bijvoorbeeld Amersfoort en Deventer maken gebruik van de internationale trein. Als steden hun plaats op de lijn op moeten geven, worden ze binnen Nederland automatisch slechter bereikbaar.

'Niet op elk station stoppen'

De situatie zorgt voor onvrede bij demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven. "Als we die trein echt willen versnellen dan moeten we toch met elkaar voor een lijn kiezen waar je niet op elk station stopt. Ook om daarmee een hoge snelheid te halen en zo de trein aantrekkelijker te maken", zegt zij.
De treinrit duurt in 2030 wel een uur korter dan dat nu het geval is. Dat komt doordat er niet meer gewisseld van locomotief gaat worden bij de grens en omdat het spoor wordt verbeterd. De treinrit bedraagt dan iets minder dan 5,5 uur.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.