Station Hollandsche Rading heeft na deze week eerste circulaire perron van Nederland

© Google Streetview
HOLLANDSCHE RADING - De werkzaamheden aan station Hollandsche Rading gaan vandaag van start. Het treinstation krijgt een flinke opknapbeurt en moet daarmee het eerste circulaire station van Nederland worden.
"Wij gaan eerst aan de slag met het vervangen van de perrontegel: die zijn wat verouderd. We doen dat circulair en dat betekent dat we ze gaan maken van hergebruikte materialen", vertelt Willem van Ewijk van ProRail. "Dus 76 procent van het materiaal dat in die tegels zit, komt van tegels die eerder op drie andere stations hebben gelegen. Zo kunnen we onze perrontegels mooi gaan hergebruiken."
76 procent van het materiaal dat in die tegels zit, komt van tegels die eerder op drie andere stations hebben gelegen
Willem van Ewijk - ProRail
Ook de keerwanden van het perron zijn straks circulair. "Dit zijn ook weer betonnen platen, dat zijn eigenlijk de dijkjes die het perron op z'n plaats houden. Het zijn de muren tussen het perron en het spoor", aldus van Ewijk. Hierdoor wordt een drempelloze instap straks mogelijk.
De productie van beton zorgt voor 2 procent van de CO2-uitstoot in Nederland. "Je moet het materiaal namelijk enorm verhitten om beton te krijgen", legt Van Ewijk uit. De spoorbeheerder wilde daar wat aan doen en tekende in 2018 een akkoord om de CO2-uitstoot van beton in 2030 met 49 procent te reduceren.

Werkzaamheden spoor

De werkzaamheden vallen tegelijk met de werkzaamheden aan het spoor bij Hilversum. ProRail legt daar komende dagen een nieuwe fundering voor de bovenleidingportalen. Ook bij Groenekan zijn er werkzaamheden: de spoorstaven van de overweg aan de Groenekanseweg worden vervangen. Tijdens de klus is de overweg voor het verkeer afgesloten.
Door de werkzaamheden rijden er komende week geen treinen tussen Utrecht Overvecht en Hilversum. De NS zet bussen in.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.