Slotlaan Zeist is gevaarlijk: zelfs meer ongelukken sinds herinrichting

© RTV Utrecht
ZEIST - De Slotlaan in Zeist is een onveilig en moet opnieuw aangepast worden. Dat staat in een rapport van verkeersadviesbureau Megaborn. Sinds de herinrichting van de lange winkelstraat is het aantal ongelukken alleen maar toegenomen: van 0,29 per maand naar 0,79 per maand.
Drie jaar geleden ging een deel van de Slotlaan al op de schop. Dit betrof het stuk tussen de 1e Hogeweg en de Korte Steynlaan. Doel was om het gebied groener te maken en het winkelend publiek meer ruimte te geven. De autoweg, het fietspad en het trottoir lopen sinds de herinrichting in elkaar over, maar Megaborn raadt de zogenoemde 'shared space-methode' nu af.
Het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van een motie die de gemeenteraad indiende over de verkeersveiligheid van met name fietsers, mindervaliden en personen met een visuele beperking. "De druk op de openbare ruimte van de Slotlaan is groot', schrijven de onderzoekers. Volgens hen is de kans op "een conflict tussen langzame en snelle verkeersdeelnemers" groot. Dat blijkt dus ook uit de ongevallencijfers. Tussen 1 januari 2018 en 30 april 2020 ging het 22 keer mis. Zes keer raakte iemand ook gewond.

Oorzaken

De belangrijkste oorzaken van de verkeersonveiligheid zijn volgens de onderzoekers de afwezigheid van fietsvoorzieningen, bromfietsers die gebruik maken van fietsstroken, de onduidelijke positie van de verschillende groepen verkeersdeelnemers, de beperkte functionele indeling van de openbare ruimte en de breedte van de rijbaan. Uit de snelheidsmetingen blijkt bovendien dat nog steeds 20 procent van het gemotoriseerd verkeer harder rijdt dan 30 km/uur.
De aanbevelingen van het verkeersadviesbureau

- Verkeerscirculatie aanpassen, waardoor minder gemotoriseerd verkeer door de Slotlaan gaat rijden.
- Doorlopende fietsroute over de volledige lengte van de Slotlaan in beide richtingen en voorrangskruisingen. Bestuurders op de Slotlaan krijgen dan voorrang op het verkeer uit de zijwegen.
- De fietsstroken uitsluitend bestemmen voor fietsers.
- Smallere rijbaan ten gunste van de fietsstrook.
- Meer onderscheid tussen de verharding van de fietsvoorzieningen en de rijbaan of trottoirs.
- Fietsstroken beter afbakenen met een onderbroken markering.
- Zebrapaden ter hoogte van de Weeshuislaan en Middellaan te verplaatsen naar een andere locatie, zodanig dat deze niet in het verlengde van deze zijwegen komen te liggen.

"Wij willen binnen afzienbare tijd een aantal aanbevelingen ten uitvoering brengen", meldt de gemeente Zeist. "Door middel van tussenmaatregelen zullen wij op korte termijn eerste aanpassingen doen, zoals het plaatsen van tijdelijke borden en haaientanden."
In het eerste kwartaal van 2021 wil het college een voorstel voorleggen aan de gemeenteraad.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.