Raadsleden tegen college Utrecht: Steun verzet tegen verbreding A27

© ANP
UTRECHT - Burgemeester en wethouders van Utrecht moeten het verzet tegen de verbreding van de A27 bij Amelisweerd actief steunen. Dat staat in een motie die vandaag wordt ingediend door gemeenteraadsleden van wie de zeven fracties samen een raadsmeerderheid vormen.
Verkeersminister Cora van Nieuwenhoven tekende vorige week een tracébesluit waarmee de A27 en de A12 bij het natuurgebied kunnen worden aangepast. Door de maximumsnelheid te verlagen en meer compensatie voor verloren natuur te beloven, corrigeerde ze een eerder besluit dat door de Raad van State was vernietigd.

Teleurstelling en onbegrip

In de gemeenteraad van Utrecht overheerst onbegrip en teleurstelling over het doorzetten van de verbreding van de snelweg aan de oostkant van de stad. GroenLinks, D66, PvdA, ChristenUnie, Partij voor de Dieren, SP en Student & Starter willen dat het college die emoties overbrengt aan de minister. Ook dragen ze het stadsbestuur op om bewoners en organisaties te helpen wanneer die zich verzetten tegen het besluit. Vorig jaar gaf wethouder Kees Diepeveen al eens aan dat dat voor de gemeente de enige manier is om de plannen van de minister tegen te werken.
De gemeente kan - net als de provincie Utrecht, die ook tegen de verbreding is - zelf niet in beroep gaan tegen het Tracébesluit. Dat komt doordat het project deel uitmaakt van de zogenoemde Crisis- en Herstelwet. Dat de Raad van State een eerder besluit ongeldig verklaarde was het gevolg van een beroep door actiegroepen uit Utrecht en omgeving. Daarom moet het college volgens de motie actiegroepen en belangenorganisaties juridische en technische kennis aanbieden.

Investeren in ov en fiets

Volgens de raadsleden kan het verkeersprobleem aan de oostkant van Utrecht beter aangepakt worden door te investeren in openbaar vervoer en een regionaal fietsnetwerk. Ze zien mogelijkheden om de doorstroming van de A27 te verbeteren zonder de tunnelbak bij landgoed Amelisweerd te verbreden. Voor die verbreding zouden eeuwenoude bomen moeten worden gekapt.
Verder wijzen de raadsleden op de nieuwe stikstofwet, waarin een meerderheid van de Tweede Kamer voorrang wil geven aan woningbouw boven het uitbreiden van snelwegen. Bovendien verwachten de raadsleden dat meer thuiswerken minder woon-werkverkeer geeft, waardoor er vraagtekens gezet kunnen worden bij de kosten voor extra asfalt.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.