Horeca is dan wel weer open, maar zorgen over bestaansrecht blijven

PROVINCIE UTRECHT - Spontaan een drankje doen op het terras of uit eten in de anderhalve meter samenleving: het is allemaal nog even aftasten. Ruim twee weken geleden mocht de horeca de deuren weer openen. Voor ondernemers een topdag, maar de zorgen zijn sindsdien niet verdwenen.
"De dag van de opening was prachtig!", vertelt Dirk Beljaarts, directeur van Koninklijke Horeca Nederland. "De ondernemers heetten de vaste gasten welkom, personeel kon weer samenwerken; het was gewoon een heel mooie dag." Ook bij kroegbaas Jos de Winter van de nieuwe Dikke Dries in Utrecht zat het terras weer vol. "Het was meteen lekker druk, dat ging de hele dag door. We waren heel blij!"

HART EN ZIEL UIT DE HORECA

Maar de zorgen kwamen al snel terug met het omslaan van het weer, zegt Beljaarts. Door de regen bleven de terrassen leeg en konden horecaondernemers alleen binnen gasten ontvangen, met alle restricties die er gelden. De Winter: "Dinsdag werd het al wat rustiger, maar het was wel heel mooi weer. Toen heb ik toch een redelijke dag gedraaid, maar woensdag en donderdag was er gewoon helemaal niemand."
"Dat betekent dat je weer verlies maakt", zegt Beljaarts. Want in een restaurant waar je normaal gesproken bijvoorbeeld zeventig gasten kunt ontvangen, zijn dat er nu nog een stuk of zestien. Beljaarts: "Dat doet ook iets met de sfeer. Als je een kleiner café hebt waar het normaal gezellig druk is en nu drie mensen mogen zitten, tja, dan haal je toch een beetje het hart en de ziel uit de horeca."

GASTEN AANSPREKEN

Toch dichtbij elkaar gaan zitten, is echt uit den boze. Er wordt gecontroleerd door handhavers en de boete is voor de horecaondernemer zelf. "Wat wel gek is aan de situatie is dat horecaondernemers zelf verantwoordelijk zijn voor het gedrag van de gasten", zegt Beljaarts. "De ondernemer moet de gasten aanspreken als ze staan op het terras of als ze te dicht bij elkaar zitten. Is ook wel gek, gasten zijn dat niet gewend. Als je naar de bouwmarkt gaat, is de kans niet zo groot dat je wordt aangesproken door het personeel. En als je dan ontspannen naar de horeca gaat, word je wel aangesproken. Het is gek dat de overheid die verantwoordelijkheid alleen bij de horeca heeft neergelegd."
Handhavers komen af en toe langs om te controleren. Volgens Beljaarts schatten ze de situatie in en maken ze een praatje met de gasten. "Maar van de 18.000 leden hebben we nog geen signalen gehad dat er echt boetes zijn uitgedeeld."
Wat kroegbaas De Winter betreft worden de regels in de horeca versoepeld. "Want op deze manier wordt al het leuks uit de horeca getrokken. Dat we geen carnaval of Koningsdag kunnen vieren snap ik. Maar het moet anders. Dit is niet vol te houden."
Beljaarts blijft in gesprek met de overheid. "We geven aan hoe de realiteit en het draagvlak zich ontwikkelt. Zowel voor de horeca als de gasten. Ondertussen blijven we ons houden aan de regels."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.