Miljoenentekort voor geplaagde Noordelijke Randweg Utrecht

© Gemeente Utrecht
UTRECHT - Opnieuw tegenslag voor de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Voor het project zijn tientallen miljoenen euro's extra nodig. Dat zegt het college van Utrecht op basis van een nieuwe kostenraming. Daardoor wordt nu ook nagedacht over een "alternatieve oplossing".
In maart bleek al dat het project nog duurder uit zou vallen. Dat komt onder meer door de forse vertraging die inmiddels is opgelopen. Oorspronkelijk zou de NRU in 2025 worden opgeleverd. Dat werd eerder al verlaat naar 2027. Daarna werd ook die datum losgelaten. Op dit moment is daardoor zelfs geen einddatum meer bekend. Doordat de prijzen in de bouw de afgelopen jaren zijn gestegen, wordt ook het project duurder.

STIKSTOF

Ook de stikstofproblematiek speelde de NRU parten. Daardoor moet er onder meer een nieuw bestemmingsplan worden gemaakt. "Dit is pas mogelijk als er een oplossing gevonden is voor de stikstof die neerslaat in nabijgelegen natuurgebieden als gevolg van de werkzaamheden en het toekomstige gebruik van de weg", liet het college eerder dit jaar al weten.
Daarnaast is het nog steeds onduidelijk voor welke variant wordt gekozen. Er zijn plannen voor zowel een NRU met één onderdoorgang, als een rondweg met twee onderdoorgangen. Maar het college meldt dat allebei de varianten ruim boven het beschikbare budget van 230 miljoen euro uitkomen. Om een van de twee varianten goed te kunnen uitvoeren is daarom fors meer geld nodig.
"Voor het geval er geen extra geld beschikbaar komt, onderzoekt de gemeente nu ook welke alternatieve oplossingen mogelijk zijn binnen het budget", schrijft het college. Hoe die oplossing eruit ziet, is nog niet bekend.

NRU

De NRU is het noordelijk deel van de ring om Utrecht, tussen de A27 en de A2, dat binnen de gemeentegrenzen van Utrecht ligt. De verkeersdruk op de NRU zorgt vaak voor files en overlast voor weggebruikers en bewoners van de naastgelegen wijk Overvecht. Doel van de vernieuwing van de NRU is het verbeteren van de bereikbaarheid, de leefbaarheid in Overvecht en de oversteekbaarheid van de weg voor fietsers en voetgangers.
In 2010 hebben Rijk, provincie en gemeente besloten om de NRU te vernieuwen. In 2014 is de voorkeursvariant voor het ontwerp van de NRU vastgesteld: 2 x 2 rijstroken, een maximumsnelheid van 80 km/uur en drie ongelijkvloerse kruisingen. Begin 2019 bedroeg het totale budget inclusief extra bijdragen van Rijk en provincie voor een tweede onderdoorgang 230 miljoen euro.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.