Water aan de lippen bij Utrechts openbaar vervoer

© RTV Utrecht
PROVINCIE UTRECHT - De provincie Utrecht houdt de financiële vinger aan de pols bij de bus- en tramvervoerders in onze regio. Nog maar 15 procent van de reizigers maakt gebruik van het openbaar vervoer. Daardoor is een acuut geldprobleem ontstaan waardoor alle Utrechtse OV-bedrijven zoals U-OV en Syntus dreigen om te vallen.
Gedeputeerde Arne Schaddelee kijkt naar wat er nodig is vanuit de provincie, maar dat is ook afhankelijk van hoe de noodhulp van het Rijk uitpakt. Daar moet deze maand meer duidelijk over worden in overleggen met ov-organisaties en het kabinet.

TRANSPARANTIE

De provincie is terughoudend met hulp omdat veel van de gevolgen nog niet duidelijk zijn op de langere termijn. Schaddelee springt alleen bij op het moment dat er volledige openheid van zaken is over de financiële situatie over wie de bedrijven in de coronacrisis helpt. "De boeken moeten dan open", aldus de gedeputeerde.
Wettelijk gezien garandeert de provincie dat onder elke omstandigheid openbaar vervoer rijdt. In een digitale commissievergadering praatte Schaddelee daarom de provinciepolitici bij over hoe er met deze situatie wordt omgegaan.

WERKSITUATIE

Naast financiële zorgen waren er ook vragen over de werksituatie van buschauffeurs. Doordat er minder bussen rijden was de vraag of er niet te veel personeel thuis zit of wordt ontslagen.
Volgens Schaddelee is er een kleine 'flexibele schil' die bij een uitzendbureau werkt. Het merendeel van de chauffeurs werkt in dienst. Voor de tijdelijke en 0-urencontracten hoeven weinig mensen zich zorgen te maken. Door een hoger ziekteverzuim en het tekort aan buschauffeurs, benadrukt de gedeputeerde dat personeel hard nodig is.

CORONAMAATREGELEN IN DE BUS

Nu mensen voornamelijk thuis werken is er een flink mes in de dienstregeling gezet. Nog maar 65% van het openbaar vervoer rijdt nog ten opzichte van een normale dienstregeling. Mocht het nodig zijn kan deze nog verder worden uitgedund. Schaddelee benadrukt dat deze bussen niet meer rijden voor de dagjesmensen.
Andere maatregelen die al een tijdje gelden zijn het achteraan instappen, het afschermen van chauffeurs, extra schoonmaakbeurten en het oproepen van extra bussen zodra de anderhalve meter afstand in het geding komt. Dat zou bij ongeveer 10 mensen in een bus al het geval zijn. Partijen willen dat er een plan komt om die afstand te behouden zodra het openbare leven weer op gang komt.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.