Bloemenwinkels redden het nog (net) dankzij internet en slimme acties

Alice van Beest (midden) in haar bloemenzaak in Leusden.
Alice van Beest (midden) in haar bloemenzaak in Leusden. © RTV Utrecht
LEUSDEN - Potrozen voor een paar euro of een tweede bos rozen gratis: de aanbiedingen vliegen je deze dagen om de oren in de meeste bloemenzaken. Maar de aanleiding daarvoor is niet feestelijk, want vanwege de coronacrisis moeten bloemisten in de regio alle zeilen bijzetten om het hoofd boven water te houden.
Alice van Beest probeert in haar bloemenzaak in Leusden positief te blijven over de impact van de coronamaatregelen. "Het valt nog mee. Mensen kunnen niet heel veel doen, behalve de dagelijkse boodschappen. En onze winkels zitten op locaties waar boodschappen worden gedaan. Mensen maken zichzelf dan meteen ook blij met een bloemetje in huis."
Van Beest heeft samen met haar broer acht bloemenzaken in de provincie Utrecht en is gematigd positief over de toekomst van haar winkels in Eemnes, Emiclaer, Leusden, Nieuwland, Schothorst, Vathorst, Zeist en Hoogland. "Er zijn voor ons nog mogelijkheden om de tijd door te komen."
Voor bloemenwinkels is de situatie dan ook heel anders dan voor bloemenverkopers op de markt. Die zijn inmiddels op de meeste markten niet meer welkom omdat er alleen nog eten verkocht mag worden. Van Beest: "Voor de markt is het vreselijk. Wij hebben alleen winkels. Daar kunnen we redelijk normaal doordraaien."
Bloemenhandelaar: "Vreemde tijd maar gelukkig kunnen onze winkels nog open"

ONLINE

Volgens Van Beest is er in de bloemenbranche een heleboel veranderd in korte tijd. "Er is een flinke verschuiving naar online verkoop. Aan de ene kant is dat positief, maar aan de andere kant: het is wel arbeidsinstensiever. Zelf zijn wij begin dit jaar gestopt met bezorgen, omdat we er liever voor onze klanten in de winkel wilden zijn. Gelukkig hebben we het zelfs nu druk genoeg met onze 'gewone' winkels, maar als je als winkel in een rustiger gebied zit dan heb je wel een probleem. En ook als je als winkel in de zakelijke markt zit, heb je het héél zwaar. Want dat soort zaken worden als eerste opgezegd."
Het verhaal van Van Beest wordt bevestigd door andere bloemenwinkels, zoals Dorestad Bloem en Kado in Wijk bij Duurstede. Daar lukt het dankzij de online bestellingen nog om een redelijke omzet te draaien, aldus de eigenaar: "Mensen gaan normaal bij elkaar op visite. Die felicitatieboeketten krijgen we via internet binnen."
En ook bij JD Bloemen klagen ze niet. "Het is onwijs druk, net Moederdag en Valentijn in één." Het bedrijf heeft twee zaken in Nieuwegein en Woerden, en hoewel die laatste winkel dicht moest omdat het te klein was om 1,5 meter afstand te kunnen garanderen, hebben ze genoeg werk. "We werken van zeven uur 's ochtends tot elf uur 's avonds!"
De eigenaar van Roelofsen Bloemen ziet ook minder mensen in zijn vestigingen in Maarssen en Veenendaal en heeft zijn hoop gevestigd op het internet. "De online bestellingen gaan de hele dag door. Dat gebeurt veel meer." Toch is het volgens hem niet genoeg. "Helaas kan je daar het andere gat niet mee dichten. Maar gelukkig zijn al onze medewerkers nog gezond."
Kwekers krijgen harde klappen in coronacrisis

EXPORT

Naast teruglopende omzetten is er nog een probleem dat de bloemenwinkels bedreigt. Omdat de export naar het buitenland stilligt, zitten kwekers met overschotten. En dat was even goed voor de prijs, maar nu niet meer, aldus Van Beest. "De prijzen waren in het begin even heel laag. Maar nu heeft de veiling het gereguleerd waardoor de lage prijzen wel weg zijn."
En er is nog iets, aldus de bloemenverkoopster. "Bloemenkwekers mogen nu maar een bepaalde hoeveelheid aanleveren bij de veiling. Dus die gooien veel weg, zoeken andere kanalen of verkopen de bloemen zelf. En dat is een gevaar voor de bloemist, want die heeft er dan een concurrent bij."
Van Beest besloot daarom om samen met een kweker een actie op te zetten. "Dan is iedereen blij: de kweker heeft nog wat verkoop, wij houden er iets aan over en degene die het bloemetje ontvangt, is blij. En het is twee voor de prijs van één dus zelfs de koper houdt er iets aan over."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.