Spoor volgens ProRail niet berekend op hevige regen en hitte

© RTV Utrecht / Timo Anceaux
UTRECHT - Het Nederlandse spoor is niet berekend op de extreme weersomstandigheden die klimaatverandering met zich meebrengt. Grote investeringen zijn nodig om het spoor te beschermen tegen de hevige regenbuien, de lange periodes van droogte en de hoge temperaturen, waar Nederland tussen nu en 2050 vaker mee te maken gaat krijgen.
Dat zeggen Onno Hazelaar en Stefan Jak, die zich bij ProRail bezighouden met de gevolgen van klimaatverandering voor het spoor tegen Trouw. "Extreme weersomstandigheden worden het normaal van de toekomst", zegt Hazelaar. "Als we het spoor volledig klimaatbestendig willen maken, dan ben je met één miljard euro nog lang niet klaar."

HITTE

ProRail vreest voor hittedagen, zegt Hazelaar. "Bij extreme hitte zet het metaal van het spoor uit, wat kan leiden tot spoorspatting. Ook kunnen er problemen ontstaan met spoorbruggen." Hitte betekent ook dat aircos in treinen overuren draaien, vertelt zijn collega Jak. "Overbelaste aircos kunnen ertoe leiden dat de bovenleiding de vraag naar stroom niet meer aan kan.
Tot voor kort zag ProRail het weer als een constante factor. "Pas sinds een jaar of vijf realiseren we ons dat het weer in Nederland anders wordt", zegt Jak. Sinds begin 2019 wordt klimaatverandering meegenomen bij het uitdenken van elk nieuw bouw- of onderhoudsproject, bijvoorbeeld bij de verbouwing van station Driebergen-Zeist. Daar is nu een enorm bassin om overtollig water van een piekbui op te vangen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.