Utrecht legt bewonersplan voor Maliebaan naast zich neer

© Gemeente Utrecht
UTRECHT - De middenbaan van de Utrechtse Maliebaan wordt afgesloten voor autoverkeer. Dat besluit heeft de gemeenteraad gisteravond genomen. Daarmee moeten de Maliebaan en de kruising met de Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat veiliger worden.
Bij het begin van het debat lagen er twee voorstellen op tafel. Eén voorstel is van wethouder Lot van Hooijdonk. Die wil al het gemotoriseerde verkeer over de parallelbanen leiden. Het midden van de Maliebaan moet een promenade voor fietsers en wandelaars worden.
Ook de bewoners en de ondernemers van de Maliebaan hebben een plan. In dit voorstel wordt het midden van de Maliebaan een fietsstraat waar automobilisten te gast zijn. Daarmee worden de ventwegen ontlast. Het plan van de bewoners is goed doordacht en ver uitgewerkt. Ze noemen het Plan B. Het plan van de bewoners is aanzienlijk goedkoper dan het plan van de wethouder. Plan B wordt ondersteund door bijna 3000 handtekeningen.
Marijn de Pagter (VVD) nam het op voor de bewoners van de Maliebaan en omgeving. "Bewoners hebben zich keihard ingezet voor hun plan B. Deze bewoners verdienen het dat hun plan verder uitgewerkt wordt."

AANVAL

De VVD viel D66 keihard aan. Die partij koos op de valreep voor het plan van de wethouder. De Pagter verweet D66 dat ze in hun verkiezingsprogramma breed inzetten op participatie van burgers, maar als het puntje bij het paaltje komt, kiezen ze tegen de wens van de bewoners. Volgens de oppositie is de keuze voor het plan van de bewoners veel goedkoper en veiliger. De Pagter: "B is beter, B staat voor 'beter'."
De aanpassingen aan de Maliebaan zijn ingegeven door de noodzaak de kruising tussen de Maliebaan en de Burgemeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat aan te pakken. Die is nu uitgevoerd met verkeerslichten. In de spits ontstaan er regelmatig fietsfiles tussen het centrum en universiteitswijk De Uithof. De doorstroming voor fietsers op dit kruispunt moet daarom verbeterd worden. Daarnaast moet de veiligheid voor fietsers vergroot worden.

SNELHEID

Lot van Hooijdonk (GroenLinks) verdedigde haar plan. "We gaan onze stinkende best doen om er iets moois van te maken." Onderdeel van het plan is om de snelheid op de ventwegen tot 30 km/u te beperken. De wethouder benadrukt dat de inrichting zo moet zijn dat het ook echt een 30 km-zone lijkt.
Collegepartijen GroenLinks, ChristenUnie en D66 steunden het plan van de wethouder, net als oppositiepartijen Stadsbelang en PvdD. De coalitie benadrukte dat dit plan veel veiliger is voor met name fietsers.
De oppositie betoogt dat dit niet het geval is. Daarnaast zal vrachtverkeer over de ventwegen zorgen voor veel geluidsoverlast en trillingen in de huizen aan de Maliebaan. Susanne Schilderman (D66) vroeg daarom de wethouder om trillingen op de Maliebaan te meten voordat de aanpassingen beginnen. Die metingen moeten volgens D66 herhaald worden als de aanpassingen zijn afgerond.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.