Utrecht mag voor 380 miljoen euro ov-ring om de stad aanleggen

UTRECHT - De regio Utrecht krijgt 380 miljoen euro voor de aanleg van een zogenoemde ov-ring om Utrecht. Het geld komt van het kabinet en verschillende regio's. De regio Utrecht gaat het geld de komende jaren onder meer steken in een ov-ring tussen station Utrecht Centraal, de Merwedekanaalzone en Nieuwegein. De maatregelen gaan in totaal een half miljard kosten, waarvan nu driekwart is gedekt.
Dat staat in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van ministers Cora van Nieuwenhuizen en Stientje van Veldhoven, na gesprekken en afspraken met de regio's. "We richten ons op de grote knelpunten en op een goede bereikbaarheid in alle regio's", zegt Van Nieuwenhuizen.
(Het artikel gaat verder onder de foto.)
Ministers Van Veldhoven en Van Nieuwenhuizen tussen gedeputeerden en wethouders uit de regio Utrecht.
Ministers Van Veldhoven en Van Nieuwenhuizen tussen gedeputeerden en wethouders uit de regio Utrecht. © Provincie Utrecht

UITHOFLIJN

Bereikbaarheid is een belangrijke voorwaarde voor de bouw van 9150 woningen in Utrecht. "Eigenlijk staan we nu in Utrecht helemaal vast", legde gedeputeerde Arne Schaddelee vanmorgen uit op Radio M Utrecht. "Iedere woning die we erbij zetten zorgt ervoor dat het vervoersprobleem alleen maar groter wordt. De enige manier om de enorme woningnood op te lossen is samen de mobiliteit verbeteren. Dat hebben ze bij het Rijk ook ingezien en die koppeling vind ik echt heel bijzonder."
Je zou de Uithoflijn kunnen doortrekken naar Zeist of zelfs Amersfoort
Gedeputeerde Schaddelee, provincie Utrecht
Voor de toekomst heeft de regio ook plannen met de nieuwe Uithoflijn. "Die tramlijn is het begin", zei Schaddelee in het radioprogramma Utrecht is wakker. "Je zou erover kunnen denken om de tramlijn langs de A28 door te trekken naar Zeist of misschien wel naar Amersfoort. Dan kun je veel mensen die nu in de file op de A28 staan laten overstappen op de tram, want een deel van hen moet op het Utrecht Science Park zijn."
OV-RING
De ov-ring om Utrecht begint met de combinatie van station Lunetten en een nog te bouwen station bij de Koningsweg. Volgens de regiobestuurders zou dat nieuwe station na Utrecht Centraal het grootste van de stad kunnen worden. Ook komt er een snelbus of tramlijn van Leidsche Rijn via Westraven naar Utrecht Science Park en station Lunetten-Koningsweg. Verder moeten nieuwbouwwijken in het zuidwesten van Utrecht en in Nieuwegein beter bereikbaar worden gemaakt met onder meer gedeeld vervoer, voorzieningen voor fietsers en parkeren op afstand.
(Het artikel gaat verder onder de foto.)
Kaartje waarop de ideeën over de ov-ring in beeld zijn gebracht.
Kaartje waarop de ideeën over de ov-ring in beeld zijn gebracht. © Provincie Utrecht
Wethouder Lot van Hooijdonk van Utrecht zegt dat het ov-netwerk met meerdere knooppunten belangrijk is voor de stad en de wijde omtrek. "Utrecht verdubbelt tussen 2000 en 2040 qua inwoners", zegt ze in een persverklaring. "Bij zo'n grote stad hoort een andere schaal van ov. Het aantal reizigers op Utrecht Centraal groeit van 88 miljoen per jaar nu naar 100 miljoen in 2030. Daarnaast reizen elke dag 77.000 mensen van en naar Utrecht Science Park. Utrecht wordt steeds groter, we redden het niet meer met alleen Utrecht Centraal als belangrijk overstappunt."

HUIZEN BOUWEN

Gedeputeerde Huib van Essen van de provincie Utrecht wijst ook op een grote behoefte aan woningen. "We pakken die handschoen graag op en willen huizen bouwen, maar een goede bereikbaarheid is daarvoor een voorwaarde. Als provincie zijn we daarom blij dat er nu samen met onze partners stappen worden gezet."
Het besluit wordt maandag in de Tweede Kamer besproken. De officiële startbeslissing wordt komend voorjaar verwacht. Wethouder Herman Geerdes namens het regionale samenwerkingsverband U10: "Dat zoveel verschillende partijen met een gezamenlijk toekomstplan voor de regio Utrecht komen is bijzonder en toont aan hoe urgent de problematiek is. Deze maatregelen bieden kansen voor de hele regio."

STIKSTOF

Minister Van Nieuwenhuizen schreef woensdag een brief aan de Kamer over vertragingen die reeds aangekondigde projecten oplopen door de stikstofproblematiek. Sommige grote projecten kunnen pas jaren later van start gaan. De vertragingen kosten zeker tientallen miljoenen euro's.
Het kabinet houdt voor de nieuwe MIRT-projecten rekening met een strenger vergunningenbeleid, nu het geen beroep meer kan doen door het afgeschoten Programma Aanpak Stikstof. Voor het verkrijgen van vergunningen moet strenger worden gekeken naar de stikstofuitstoot die met projecten gemoeid gaat en de stikstofdepositie in nabijgelegen beschermde natuurgebieden.

KNOOPPUNTEN

Ook andere regio's van Nederland investeren in wonen en vervoer. Om de fileproblemen op de A50 tussen Nijmegen en Eindhoven tegen te gaan, wordt meer dan 100 miljoen vrijgemaakt door het kabinet en provincies. Dat geld wordt vooral besteed aan het verbreden van de snelweg tussen de knooppunten Ewijk, Bankhoef en Paalgraven. Tussen Amsterdam en Hoorn wordt voor een half miljard aan de infrastructuur gewerkt.
Daarnaast gaan de voorzieningen voor het ov bij Schiphol op de schop, een investering van 237,5 miljoen euro. Er wordt 10 miljoen euro gestoken in maatregelen om de Schipholtunnel te optimaliseren, wat er ook voor zorgt dat treinen vanaf Groningen, Leeuwarden en Lelystad via Amsterdam Zuid naar Rotterdam/Breda rijden. Het kabinet en provincies zetten sowieso in op betere verbinding tussen de Randstad en het noorden.
Tot 2040 moeten er 170.000 woningen worden bijgebouwd in de Zuidelijke Randstad. Het kabinet heeft hiervoor een akkoord getekend met de provincie Zuid-Holland, metropoolregio Rotterdam Den Haag en acht andere gemeenten. Ook de infrastructuur in die regio moet de komende jaren een flinke duw in de rug krijgen.
380 miljoen euro voor ov-plannen rond Utrecht

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.