Culturele Zondag-formule in Utrecht is toe aan opfrisbeurt

© Culturele Zondag/Hanne Nijhuis
UTRECHT - De Culturele Zondagen zijn toe aan verfrissing en krijgen een nieuwe opzet. Dat meldt Utrecht Marketing.
"Al bijna twee decennia zijn de Culturele Zondagen een begrip in Utrecht met talloze succesvolle edities. Uit gesprekken met een aantal partijen uit het culturele veld blijkt echter dat de kenmerkende formule waar de Culturele Zondagen op leunen hier en daar sleetse plekken vertoont", stelt Utrecht Marketing.
De organisatie wijst erop dat de stad veranderd is vergeleken met begin deze eeuw, toen er met de Zondagen werd gestart. "Toentertijd gebeurde er weinig in Utrecht terwijl tegenwoordig de winkels de deuren op zondag openen en er volop festivals en culturele activiteiten te bezoeken zijn. Hiermee is de context voor de Culturele Zondagen veranderd."
"Het leggen van nieuwe verbindingen" staat volgens Utrecht Marketing centraal bij het opfrissen van de formule. "Met de wijken, met belangrijke gebeurtenissen in de stad en met nieuwe doelgroepen. Daarbij willen wij compacter en minder autonoom programmeren en meer dan nu gebruik maken van de kennis en expertise die binnen de culturele sector beschikbaar is. Ook vinden wij dat de communicatie rondom de Culturele Zondagen beter kan. Uitgangspunt wordt minder papier en meer online."

GEEN NIEUWJAARSDUIK

Hoe de nieuwe opzet er concreet uit gaat zien, is nog de vraag. Momenteel wordt gewerkt aan de planning voor 2020, maar die is nog niet klaar. "Omdat wij bij de eerstvolgende Culturele Zondag direct, maar niet overhaast, aan de slag willen met de opgepoetste formule hebben wij besloten de Nieuwjaarsduik niet te laten plaatsvinden. Wel staan het Uitfeest, het Kadeconcert en een wijkzondag al in de planning en worden er gesprekken gevoerd over de andere Culturele Zondagen. Wij hopen daarover spoedig meer te kunnen zeggen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.