Onderwijsvernieuwing: Westbroek vraagt zich af wat er mis is met Aap-Noot-Mies

Henk tussen de kinderen van Montessori Kind Centrum LEF.
Henk tussen de kinderen van Montessori Kind Centrum LEF. © RTV Utrecht
PROVINCIE UTRECHT - Je kunt tegenwoordig geen krant openslaan of het gaat over onderwijs: te weinig meesters en juffen, andere vakken en nieuwerwetse scholen. Henk vraagt zich af wat er eigenlijk mis was met AAP-NOOT-MIES en waar het heen moet met het onderwijs?
Samen met onderwijsvernieuwer Niels Terhalle gaat hij naar de nieuwe Montessorischool 'Lef' in het Utrechtse Overvecht. Waar denkt deze onderwijsvernieuwer dat basisscholen aan moeten werken? "Ik denk vooral dat we afmoeten van de 'alwetende meester' die in zijn eentje weet wat goed is en wat kinderen met z'n allen op welk moment moeten leren. Kinderen moeten gewoon veel meer zélf bepalen wat ze wanneer willen leren"
Henk in gesprek met Niels Terhalle over onderwijsvernieuwing
Henk in gesprek met Niels Terhalle over onderwijsvernieuwing © RTV Utrecht
AAP-NOOT-MIES
In Henks jonge jaren leerde ieder kind Aap-Noot-Mies. Was dat dan slecht? "Nee joh, helemaal niet", reageert Terhalle. "Dat is je gereedschap, ieder kind moet leren lezen en rekenen om zich dingen eigen te maken. Maar de manier waaróp je dingen leert, die moet anders. Veel meer toegespitst op het kind. Er is nog iets geinigs. In de jaren '50 gingen kinderen naar school die later een beroep zouden krijgen dat al bestond. Je kunt het je nu misschien niet voorstellen, maar het beroep wat de meeste kinderen die nu op school zitten later gaan uitvoeren, bestaat nog niet! En dus moet je je niet beperken tot louter de kennis, maar moet je ze vaardigheden aanleren zodat ze de toekomst en hun beroepen zelf kunnen maken."
ALS JE NOU NIET WÍLT LEREN?!
Volgens Henk zijn er ook altijd kinderen die structureel níet willen leren. "Dat bestaat niet!", reageert Niels fel. "Ieder kind, maar dan ook íeder kind wil en kan leren. Kinderen zijn altijd aan het leren, gewoon door te doen. Ze weten niet dat vuur warm is omdat iemand het ze geleerd heeft, maar omdat ze dat zelf ontdekt en geleerd hebben. 'Leerhonger', noem ik dat. En die behóefte om te leren, die moeten scholen benutten!"
Henk in gesprek met de kinderen
Henk in gesprek met de kinderen © RTV Utrecht

NIEUWE BASISSCHOOL

Selma Niland is directrice van de nieuwe Montessori basisschool 'Lef'. "We zijn een kleine school, waar we écht naar de kinderen en hun talenten kijken", begint ze. "Het draait hier niet om cijfers en rapporten - sterker nog, die krijgen ze niet eens - maar om het 'leren leren'. Natuurlijk leren ze hier basisvaardigheden als lezen en rekenen, maar ze leren ook dingen als ICT, sociale vaardigheden en zelfstandigheid."
Henk wil wel eens zien of zo'n nieuw soort basisschool er ook echt anders uit ziet. Selma leidt hem met liefde rond: "Wie bedacht heeft dat kinderen blij worden van de hele dag zitten, op dezelfde plek, in het zelfde lokaal is voorbij gegaan aan de behoeften van kinderen, omdat de organisatie van het onderwijs blijkbaar belangrijker werd geacht. Met z'n allen in een klasje is natuurlijk handiger voor een leraar", grapt ze er achteraan. "Maar wij geloven in de kracht van kinderen. Zij leren door te ontdekken, te onderzoeken en door afstemming op behoeften. Uit onderzoek blijkt dat bewegen en zélf kiezen de ontwikkeling van de kinderen stimuleert. Daarom hebben wij bijvoorbeeld flexplekken!"
Westbroek: Onderwijsvernieuwing

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.