Utrechters maken minder gebruik van het openbaar vervoer

© ANP
UTRECHT - Inwoners van Utrecht zijn vorig jaar minder met het openbaar vervoer gegaan. Dat meldt de gemeente in haar jaarlijkse mobiliteitsmonitor. Het aantal mensen dat gebruik maakt van bus en tram was procentueel al erg klein, met 4 procent, maar dat aantal nam het afgelopen jaar verder af.
De gemeente wijt de daling aan stakingen in het openbaar vervoer en het mooie weer. Bij slecht weer zijn reizigers eerder geneigd om het OV te pakken. De stad groeit hard, de afgelopen twintig jaar zijn er honderdduizend inwoners bij gekomen. En dus stijgt de mobiliteit ook, stelt de gemeente. En die groei wordt vooral opgevangen door de fiets. Van het aantal verplaatsingen binnen de gemeente is bijna de helft per fiets en dat percentage groeit gestaag, staat in de monitor. Dat geldt niet voor het aantal bezoekers aan de stad, die van buiten de gemeente komt. Van de bezoekers aan bedrijventerreinen als Papendorp, Lage Weide en Oudenrijn komt circa 80 procent met de auto.

SELECTIEF

Opvallend in de monitor is verder dat met name in de samenvatting vooral gesproken wordt over verplaatsingen binnen de gemeente. Dat is maar een deel van het verkeer, want veel van de verplaatsingen vinden plaats over de gemeentegrenzen heen. Marijn de Pagter (VVD) is daar niet gelukkig mee: "Bizar, dat we zo'n half beeld krijgen. Ik wil graag het totale plaatje van al het verkeer in de stad zien." Coalitiepartijen GroenLinks en D66 zijn het met die kritiek niet eens. Thijs Weistra: "Het staat er duidelijk dat het gaat om de verplaatsingen binnen de stad. En dat is ook precies het verkeer waar de gemeente invloed op heeft." Susanne Schilderman van D66: "Het is niet gek dat daar de focus op ligt omdat we het wenselijk vinden dat mensen vooral voor korte stukjes de fiets pakken."
Bizar, dat we zo'n half beeld krijgen. Ik wil graag het totale plaatje van al het verkeer in de stad zien.
Marijn de Pagter - Raadslid VVD
P&R Papendorp
In de monitor staan meer opvallende cijfers. Zo blijkt P&R Papendorp al jarenlang een mislukking. Een grafiek laat zien dat er nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om de auto op die locatie aan de rand van de stad te parkeren en met de bus verder te reizen. Vermeldt de gemeente in de brochure overal concrete cijfers, voor dit project staan die er niet. Wel zegt de gemeente dat het aantal betalende klanten voor P&R Papendorp is gedaald door een storing in de apparatuur in de maanden januari en februari. Ook de P&R op Leidsche Rijn blijkt geen succes te zijn.
De groei van de afgelopen jaren in het gebruik van de bus en tram zet in 2018 niet door.
Monitor Mobiliteitsplan 2019 - Gemeente Utrecht
Goed nieuws staat er ook in de monitor. Zo gaat het de goede kant op met de luchtkwaliteit. Overal in de stad wordt voldaan aan de wettelijke eisen voor fijnstof, maar de gemeente wil graag nog een stapje verder. En dat lukt, blijkt uit de monitor. Het effect wordt vooral bereikt door een afname van de achtergrondconcentraties. En dat wil zeggen dat het effecten zijn die van buiten de stad en vaak ook van buiten Nederland komen.

TEVREDENHEID

De gemeente heeft ook de tevredenheid van reizigers gemeten. Fietsers zijn het meest tevreden met de bereikbaarheid van de stad. Bijna 90 procent van de fietsers zegt tevreden te zijn. Automobilisten zijn het minst tevreden over de bereikbaarheid, blijkt uit een grafiek. Opvallend is ook hier dat van alle groepen die tevreden zijn de getallen tot in detail worden gepresenteerd. Maar de groepen die in grote meerderheid ontevreden zijn moeten hun gegevens schatten op basis van een grafiek.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.