Problemen ontdekt bij testritten Uithoflijn, startdatum december nog altijd "95% zeker"
UTRECHT -
Bij de testritten met de Uithoflijn zijn een aantal
technische problemen naar voren gekomen. Het gaat bijvoorbeeld om wissels die
niet goed werken, problemen met slagbomen en magneetvelden. Dit kan invloed hebben op wanneer de trams gaan rijden, maar volgens de gemeente is het nog altijd 95% zeker dat de Uithoflijn eind dit jaar gaat rijden.
Eind februari is begonnen met het maken van testritjes op de
Uithoflijn. Die ritten zijn bedoeld om kinderziektes op te sporen,
trambestuurders op te leiden en om de dienstregeling te testen. In een brief schrijft
de gemeente dat bij deze ritjes "technische issues" naar voren zijn
gekomen.
SENSOREN
Het gaat bijvoorbeeld om het tramsignaleringssysteem. Op het
traject zitten sensoren die registreren waar de trams zijn. Die informatie
wordt onder meer gebruikt voor het aansturen van slagbomen. Als de sensor niet
goed werkt, kan het gevolg zijn dat een slagboom onnodig omlaag gaat.
De sensoren hebben vaak storing, bleek tijdens de
testritten. Bijvoorbeeld als het regent of als er temperatuurverschillen zijn. Inmiddels
is ervoor gezorgd dat het water beter weg kan stromen op bepaalde punten.
Daarnaast is er nieuwe software geïnstalleerd. De komende tijd wordt getest of
de problemen daarmee verholpen zijn.
WISSELS
Ook de wissels op het traject werken niet goed. Voor de
Uithoflijn wordt gebruik gemaakt van twee systemen, maar beiden functioneren
niet goed, zegt de gemeente. Tijdens het uitvoeren van de testritten zijn de
wissels handmatig via de computer geregeld, maar als er meer trams gaan rijden
kan dat niet.
Voor één van de systemen is er inmiddels een aanpassing. Daar
wordt de komende periode mee getest. In september wordt ook het andere systeem
aangepakt.
STRALING
Een ander probleem wat al langer speelt heeft te maken met de
elektromagnetische straling van de tramlijn. Omdat er op het Utrecht Science
Park gevoelige apparatuur gebruikt wordt, is afgesproken dat de zogenoemde
'zwerfstromen' zoveel mogelijk beperkt worden. Dat zijn elektrische stromen die
een andere weg nemen dan via het tramsysteem. Daardoor ontstaan magneetvelden.
Volgens de gemeente werkt alles naar behoren, maar toch zijn
de magneetvelden nog altijd boven de norm die is afgesproken met het Utrecht
Science Park. Samen met aannemer BAM wordt gezocht naar een oplossing. Als die
niet op tijd gevonden wordt, bestaat het risico dat de Uithoflijn niet volledig
kan gaan rijden, schrijft de gemeente. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat trams
dan langzamer moeten rijden of dat er minder trams kunnen rijden.
DECEMBER
Ondanks de technische issues, gaat de gemeente er nog altijd van uit dat de
Uithoflijn in december gaat rijden. Dit is de zogeheten 'hoofdlijnenplanning'.
De gemeente stuurt er daarnaast op aan om de trams al eerder te laten rijden. Daarbij wordt gemikt op eind juli.