NS spreekt afschuw uit over nieuwe ProRail-campagne

© ProRail
UTRECHT - Machinisten en conducteurs van de NS zijn geschokt door de nieuwe veiligheidscampagne van ProRail. Onder de naam 'Victim Fashion, created by accident' waarschuwt de spoorbeheerder voor de gevaren op het spoor, door (nagemaakte) beschadigde kleding te tonen die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk.
Marjan Rintel, directeur operatie NS, vindt de campagne ongepast. De beelden herinneren machinisten en conducteurs aan traumatische ervaringen met spoorongelukken waar ze mee te maken hebben gehad, en vallen veel NS'ers dan ook rauw op het dak, aldus Rintel.
Ze zegt dat NS het belang van de campagne begrijpt, maar het niet eens is met de vorm die ProRail heeft gekozen. "Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit," zegt de NS-topvrouw.
Naast de NS is ook de vakbond boos op ProRail. "Bizar, dit kan echt niet", zegt FNV-bestuurder Henri Janssen in een reactie tegen de NOS. De bestuurder heeft van zijn achterban gehoord dat er machinisten en conducteurs zijn die afgelopen nacht niet konden slapen omdat de campagne te confronterend was. "De campagne moet direct uit de lucht," vindt Janssen.
Behalve kritiek is er ook bijval voor de campagne. Maatschappij Voor Beter OV twittert: ,,Best een harde campagne van ProRail. Maar die past bij de doelgroep. Wij hopen dat gevaarlijk gedrag rond het spoor hierdoor afneemt."

REACTIE PRORAIL

ProRail zegt het vervelend te vinden dat spoorwegpersoneel geraakt wordt door de campagne. "We willen niet dat ze er wakker van liggen. Maar bij de doelgroep, jongeren, slaat de campagne wel aan", zegt een woordvoerder. De campagne wordt vooralsnog niet aangepast. Wel is achter de schermen een gesprek gaande tussen ProRail en NS.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.