Rammelende kopjes door de trein: "Nieuwbouw langs spoor beter beschermen"

© RTV Utrecht
UTRECHT - Nieuwe huizen langs het spoor moeten beter worden beschermd tegen trillingen van het treinverkeer dat steeds verder toeneemt. Dat zegt topman Pier Eringa van ProRail in een interview met de Volkskrant.
"Meer treinverkeer en meer nieuwbouw kan leiden tot meer overlast bij onze bestaande én nieuwe buren", zegt Eringa. "Gemeenten vinden het niet altijd prettig als we bij bouwplannen waarschuwen voor trillingen. Ze zijn bang dat de bouw duurder uitvalt, of dat de grond minder aantrekkelijk wordt. Wij steken onze vinger niet op om plannen te saboteren of te boycotten, maar om te waarschuwen."

KLACHTEN

ProRail zegt veel klachten te krijgen van mensen die langs het spoor wonen. Dat varieert van rammelende koffiekopjes tot scheuren in de muren en slaapgebrek. ProRail heeft sinds 2015 bij tientallen bouwprojecten aangedrongen op maatregelen om de gevolgen van trillingen te verminderen, zeker bij hoogbouw.

LEIDSCHE RIJN

Bij de bouw van appartementen en kantoren langs het spoor kunnen vloeren en wanden en fundering de trillingen beperken. In het Utrechtse Leidsche Rijn zijn in woonblokken aangepaste funderingen gemaakt. Daar zijn geen klachten, terwijl dat bij andere huizen langs het tracé wel het geval is.
ProRail neemt bij nieuwe trajecten zelf ook maatregelen om huizen beter te beschermen. Onder meer door het plaatsen van rubbermatten in de fundering van het spoor.
ProRail heeft ook een speciale webpagina over spoortrillingen. De Volkskrant heeft een kaart waarop te zien is waar de spoorbeheerder sinds 2015 gemeenten heeft gewaarschuwd voor trillingen. Utrecht behoort tot de koplopers.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.