Bustunnels Anne Frankplein en 5 Meiplein krijgen steeds meer vorm
UTRECHT - De oplevering duurt nog ruim een jaar, maar de bustunnels onder het Utrechtse Anne Frankplein en 5 Meiplein beginnen vorm te krijgen. Al sinds 2016 wordt gebouwd aan de aanleg van busbaan Transwijk.
Het Anne Frankplein is aan de oppervlakte zo goed als af. Auto's, fietsers en voetgangers verplaatsen zich al over de nieuwe indeling van het kruispunt, maar onder de grond zijn de werkzaamheden nog in volle gang.
Bouwbedrijf BAM werkt in opdracht van de gemeente aan de bustunnel. "We zijn op dit moment druk bezig met het aanleggen van de toeritten van de onderdoorgang", zegt Bas Snoeker van het bouwbedrijf. "In de tunnel is een groot gedeelte van het beton al gestort".
AANTREKKELIJKER OV
De bustunnels maken onderdeel uit van het HOV-netwerk (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Dat netwerk moet ervoor zorgen dat openbaar vervoer in Utrecht steeds meer voorrang krijgt. Reizen met de bus en de tram moet aantrekkelijker worden, vertelt Herman van Vuren van de gemeente. "We willen dat de bussen sneller kunnen rijden. De vrijliggende busbaan die hier gerealiseerd wordt, krijgt zo min mogelijk obstakels waardoor reizigers sneller van A naar B komen."
Busbaan Transwijk maakt onderdeel uit van een grotere busbaan die loopt van Utrecht Centraal, via Papendorp naar Vleuten. De bustunnels onder het Anne Frankplein en het 5 Meiplein moeten zorgen voor een paar minuten tijdwinst.
Naar verwachting kunnen de bussen in najaar van 2019 door de tunnels rijden.