Drukte op het spoor: ''Het is fink aanpoten en slim innoveren''

© ANP
UTRECHT - Om het groeiend aantal reizigers op te vangen gaan volgend jaar nog meer treinen rijden. Volgens spoorbeheerder ProRail is het een steeds grotere uitdaging om die allemaal in te plannen.
ProRail heeft vandaag de zogenoemde capaciteitsverdeling voor de dienstregeling van 2019 bekendgemaakt. Daarin zijn meer dan 2,2 miljoen ritten voor passagierstreinen gepland. Die zullen samen 165 miljoen kilometer afleggen. ''Dat laatste cijfer is het belangrijkst'', zegt woordvoerder Mercedes Grootscholten in een toelichting. ''Het is veel en het wordt alleen maar meer.''
In 2004 lag het aantal treinkilometers door passagierstreinen nog op 129 miljoen. ''Het systeem werkt nog, maar we moeten overal slimme oplossingen verzinnen. Slim innoveren, anders plannen, misschien ergens een spoortje naast leggen.'''
De projecten die nu in de provincie lopen, zijn volgens Grootscholten goede voorbeelden. ''In Driebergen-Zeist leggen we een vierde spoor aan, zodat de intercity de sprinter beter kan inhalen. Verder proberen we overwegen op te heffen en daar tunnels van te maken, zodat het autoverkeer niet te lang hoeft te wachten. Bij Veenendaal komen twee tunnels in plaats van een overweg.''
Pro Rail-woordvoerder Mercedes Grootscholten over de drukte op het spoor

INNOVATIES

Er ligt nu meer dan 7300 kilometer spoor in Nederland. Volgens ProRail heeft het weinig zin om dat uit te breiden en ontbreekt vaak de ruimte. De spoorbeheerder zoekt het meer in innovaties.
''In de verre toekomst heb je het dan bijvoorbeeld over andere beveiligingssystemen'', zegt Grootscholten. ''Dat is het nieuwste van het nieuwste, dan kunnen treinen half automatisch rijden en krijg je meer ruimte op het spoor.''
Zaterdag zei NS-topman Roger van Boxtel ook al dat de grens van het spoorsysteem bijna is bereikt.
DRIEBERGEN-ZEIST
Overigens gaat het werk bij station Driebergen-Zeist volgens planning. ''Er wordt keihard doorgebikkeld. We zijn nu bezig de perrons opnieuw op te bouwen en het allemaal weer klaar voor gebruik te maken. De tunnel zijn we aan het afbouwen want die moet volgende week open. Het is dus ook nog wel fors aanpoten.''

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.