Vakantieseizoen: hoe Utrecht meer internationale toeristen naar de provincie trekt

De haven van Bunschoten-Spakenburg.
De haven van Bunschoten-Spakenburg. © Visit Utrecht Region
PROVINCIE UTRECHT - De Domtoren in de binnenstad, de Koppelpoort bij Amersfoort, de kaasboerderij in Woerden of de haven van Spakenburg. Utrecht heeft veel te bieden aan toeristen.
Om in te spelen op de groei van buitenlands bezoek aan ons land, introduceert Visit Utrecht Region een nieuwe meertalige website voor internationale toeristen.
"Het internationaal toerisme groeit", vertelt Ronald Besemer van Utrecht Marketing. "Dat is in heel Nederland het geval, maar we willen niet dat iedereen naar Amsterdam gaat - en dat wil Amsterdam zelf trouwens ook niet. Daarom laten wij graag zien wat we als provincie te bieden hebben. Zo proberen we het aantal toeristen een beetje te verspreiden."

ETALAGE

De website is een "etalage" voor zeven districten in de provincie: Amersfoort, het Groene Hart, Kromme Rijn- en Lekstreek, Spakenburg, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug en de Vechtstreek.
"Als stad Utrecht doen we het al een tijdje best goed, maar we beschouwen onszelf vaak meer als stedelijke regio. Samen met een kleine twintig gemeenten maken we ons toeristische product veel aantrekkelijker, diverser en groener. Met de combinatie stad en regio heb je iets moois te bieden", aldus Besemer.

SPREIDING

Het idee achter het aantrekkelijk maken van een groter gebied heeft met name te maken met het spreiden van de toeristen. "Als je spreekt met toerisme-deskundigen is spreiding wel het magische woord", ziet ook travel & lifestyle trendwatcher Tessa aan de Stegge. "Dat is niet alleen nuttig voor een spreiding van de drukte, maar ook omdat het goed kan zijn voor de lokale economie."
Ook Aan de Stegge ziet dat de belangstelling voor Nederland onder internationale toeristen groeit. "Met name vanuit niet-westerse landen uit Azië, Zuid-Amerika en Noord-Amerika. De internationale toerist is op zoek naar 'het echte Nederland'. Als ze voor het eerst komen, zijn dat vaak de highlights, zoals tulpen, grachten en het eten van haring. Maar bij toeristen die vaker komen, zie je dat ze wat dieper gaan."
Marketing Utrecht richt zich echter ook op de buurlanden België en Duitsland. "Daar komt al veel belangstelling vandaan."

VOLDOENING

Overigens hebben niet alleen internationale toeristen iets aan de nieuwe website, denkt Aan de Stegge. "Als we op vakantie gaan, doen we dat ook om even uit ons gecontroleerde leventje te ontsnappen en we vinden het blijkbaar nodig om daar veel kilometers voor af te leggen. Maar probeer eens de stad waar je woont wat meer door de bril van een toerist te zien. Dan zie je dat je die voldoening ook in eigen land kan vinden."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.