Docenten stellen Universiteit Utrecht verantwoordelijk voor slechte taalvaardigheid studenten

© RTV Utrecht
UTRECHT - Het is niet best gesteld met de taalvaardigheid van Utrechtse studenten. Dat stellen hoogleraar Leo Lentz en universitair hoofddocent Daniel Janssen, die zich inzetten voor beter schrijfonderwijs aan de Universiteit Utrecht.
Universiteiten moeten hun verantwoordelijkheid nemen, vinden de docenten. "We moeten niet langer zeuren over studenten die iets niet kunnen, maar als universiteit laten zien dat schrijfvaardigheid belangrijk is. We zullen studenten moeten helpen met dingen die ze eigenlijk al op het vwo hadden moeten leren", zegt Lentz in een interview met universiteitsblad DUB.
Zo'n drieduizend Utrechtse studenten deden de afgelopen twee jaar mee aan een taaltoets. Ongeveer 35 procent van de eerstejaars studenten Rechten, Farmacie, Duits, Nederlands, Geschiedenis en Communicatie en Informatiewetenschappen bleek er niet in te slagen om de toets met een voldoende af te ronden.
De toets was een onderdeel van het universitaire project 'de taalvaardigheid van de UU-student'.

KAMERVRAGEN

Bij de start van dat project liet Lentz weten dat hij meende dat studenten met een gebrekkige taalvaardigheid een negatief bindend studieadvies moesten krijgen. De uitspraak leidde tot veel ophef en zelfs Kamervragen.
Toch is zijn mening "onveranderd" gebleven, al nuanceert hij de uitspraak enigszins. "Universiteiten moeten studenten vertellen aan welke eisen ze moeten voldoen en hen helpen om op het gewenste niveau te komen. Maar als een student daar niet in slaagt, kan die dat beter in het eerste jaar horen dan tijdens de scriptie."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.