2017: De Utrechtse kliktoppers die viral gingen op social media

PROVINCIE UTRECHT - Wat betekent viral gaan? Nou, dat is wanneer een verhaal of video zich in razend tempo als een inktvlek over het internet verspreidt. Dat komt doordat mensen de foto's en filmpjes die ze voorbij zien komen, graag willen delen met hun eigen volgers.
Wat dat betreft ging RTV Utrecht een flink aantal keren viral het afgelopen jaar. Van kerstfans, bijna ontploffende explosieven tot aan een pinpasdief met een lange pinknagel.
Nu 2018 bijna aanbreekt, is het tijd om de mooiste verhalen die viral gingen nog eens op een rijtje te zetten. Want ja, wat is er nou leuker dan al dat moois nog eens te laten schitteren!
1. HO HO HO, MERRY CHRISTMAS
Over een goede week zitten we met zijn allen weer te genieten van de kerstdagen. Maar de sfeer zat er begin oktober al in. Toen werd bekend dat in het oude C&A-pand in de Utrechtse binnenstad een mega kerstwinkel uit de grond werd gestampt. Het gevolg: meer dan 1,6 miljoen mensen die het bericht lazen en al in de kerststemming kwamen.
En we mogen kerstaanbidder Rodney uit Nieuwegein natuurlijk ook niet vergeten. Zijn huis was in september al helemaal klaar voor de feestdagen. Meer dan een miljoen mensen zagen hem een rondleiding door zijn eigen kersthuis geven.

2. BROODJE PLOFF GAAT SLUITEN

"Een begrip in mijn stad waar ik in mijn jeugd regelmatig kwam", is één van de duizenden reacties die binnen kwamen op Facebook en Twitter. De
wordt ondertussen enorm gemist. Het was meer dan 30 jaar een begrip onder het uitgaanspubliek. Eigenaresse
was geroerd door alle reacties maar ze geniet nu volop van haar gezin.

3. WEI SNAPPEN NIET DAT DE SCHOOL VOOR JOURNALISTIEK ZO SLECHT SCOORD

Die zin deed veel stof opwaaien en dat was natuurlijk precies de bedoeling. Al had niet meteen iedereen in de gaten dat het een geintje was. Soms vragen berichten gewoon om een gekke twist en deze konden we als social media-redactie niet laten liggen. Helemaal omdat het nieuws op ons zelf sloeg.
De Hogeschool Utrecht is één van de slechtere grote hbo's van Nederland en vooral de opleiding journalistiek scoorde slecht. En laat dat nou net de opleiding zijn, waar veel RTV Utrechters hun opleiding hebben genoten. Meer dan 727.000 mensen zagen dit bericht voorbij komen.
4. ACTIVITEITEN IN LEIDSCHE RIJN: SPOOKHUIS EN KLIMWAND
Klimmen en klauteren in de nieuwe klimhal in Leidsche Rijn bleek een ware hit te zijn. Meer dan 257.000 personen hebben dat bericht bekeken en er werd duizenden keren gereageerd. Want ja, wat is nou leuker dan je buddy taggen voor een leuk uitje.
Een ander event dat veel mensen boeide was de langste stormbaan ter wereld op het dak van winkelcentrum The Wall in Leidsche Rijn. Hij stond er een week en het was er echt heel druk. Misschien wel doordat onze post tientallen keren is gedeeld en honderden mensen elkaar tagden in het bericht.
Maar de echte kliktopper was het grootste spookhuis van de Benelux in Utrecht.

5. ARCADEHAL IN UTRECHT

Flipperkasten, dansspelletjes, basketballen en de welbekende grijpmachines. Het is allemaal te vinden in de Utrechtse binnenstad. Sinds de opening is de plek een echte publiekstrekker. Jong of oud, het haalde bij iedereen veel herinneringen naar boven. En wat is nou leuker dan elkaar taggen om weer een
te maken.

6. CRIMEZAKEN

Opsporingsprogramma Bureau Hengeveld is topleverancier van spraakmakende video's. Onze kijkers blijken de echte opsporingsvideo's het meest te waarderen. Helaas is er niet altijd scherp beeld beschikbaar, maar soms zitten er wel pareltjes van signalementen tussen. Want hoe vaak heeft een dief nou een opvallende
en flaporen? Of hoe vaak heeft iemand opvallend blond haar. In beide zaken was het was lachen, gieren en brullen in de reacties. En de filmpjes werden tienduizenden keren gedeeld. Helaas nog wel zonder resulaat.

7. EXPLOSIEF LANGS SNELWEG A2

Dat had dus grote gevolgen, omdat de A2 vanaf IJsselstein urenlang dicht was. En ja, dat is natuurlijk vragen om een hoop nieuwsgierige mensen. De
had op zijn hoogtepunt 2480 kijkers. En je raadt het misschien al, alles liep natuurlijk met een sisser af. De bom bleek een
te zijn en mogelijk maakte het onderdeel uit van een speurtocht. Dit verhaal boeide meer dan een miljoen mensen.

8. HET VERHAAL VAN KEES UIT VEENENDAAL

Kees is inmiddels 70 en kampt sinds zijn geboorte met een handicap waardoor hij moeilijk kan lopen en praten. Hij is jaren gepest door schoolkinderen en afgelopen mei besloot hij de confrontatie aan te gaan.
Het resultaat? Kees en de schoolkinderen zijn dikke vrienden geworden. En vooral het einde van het filmpje was hartverwarmend en kwam daardoor voorbij op 1,2 miljoen tijdlijnen.

9. HULDIGING ORANJE LEEUWINNEN

Oranje, Oranje en nog eens Oranje. Er was geen enkele andere kleur te zien in Park Lepelenburg in Utrecht. Het was bomvol en daardoor was de
een schot in de roos. Honderdduizenden mensen zagen dit verslag voorbij komen in hun tijdlijn.
Het regende duizenden likes en honderden reacties. Mensen waren vooral blij dat ze toch onderdeel uitmaakten van het feestgedruis. Ook de compilatie van de Oranje-gekte in Utrecht ontroerde veel mensen.

10. HITTEALARMEN

De verschillende alarmen met code geel, code oranje en ga zo maar door, vlogen ons om de oren. Zelfs het Nationaal Hitteplan werd uit de kast getrokken.
Het zorgde ervoor dat een sketch uit de Oudejaarsconference van cabaretier Claudia de Breij uit Utrecht compleet viral ging. Kortom, als je hem nog niet hebt gezien, kijk hem even. Je gaat gegarandeerd lachen.

TIPS

RTV Utrecht is actief op
,
en
Volg je ons nog niet, maar wil je dat wel doen? Klik dan even op de link en je mist niks van het Utrechts nieuws.
Heb je zelf een leuke tip, grappige video of prachtige foto? Mail ons vooral op nieuws@rtvutrecht.nl of stuur ons een berichtje via onze social media of WhatsApp: 06-16141218.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.