ProRail blij dat Utrecht Centraal bijna af is

UTRECHT - Na tien jaar lijkt er een eind te komen aan de werkzaamheden aan het spoor in en rond Utrecht Centraal. De grootste klus zit er op: het ontknopen van alle sporen.
"Wij zijn eigenlijk ontzettend blij dat we de ontknoping naderen van een enorme operatie van spoorvernieuwing rond Utrecht", stelt woordvoerder Mercedes Grootscholten van spoorbeheerder ProRail.

VAARTSCHE RIJN

In tien jaar tijd zijn op diverse plekken de sporen verdubbeld, zoals tussen Lunnetten en Utrecht Centraal. Op dit traject is ook een nieuw station gebouwd:
. Het is niet het enige nieuwe station. Ook op andere plekken kun je tegenwoordig instappen waar dat eerder niet kon, zoals in Zuilen en Leidsche Rijn.
Het belangrijkste is volgens ProRail dat de gigantische spaghetti aan sporen en wissels bij Utrecht Centraal is weggehaald. Grootscholten: "We hebben alle sporen ontknoopt door het spoor weg te halen en opnieuw op te bouwen."

RECHTE BANEN

De sporen zijn ook zo veel mogelijk in rechte banen gelegd, zodat treinen veel sneller het station in en uit kunnen rijden. "Vroeger was dat veertig kilometer per uur, nu komen treinen binnen met tachtig kilometer per uur. Daardoor heb je tijdswinst en krijg je meer ruimte voor treinen. En dat is de bedoeling, want het aantal reizigers blijft groeien."
Dit weekend moeten reizigers nog rekening houden met werkzaamheden op het spoor rond Utrecht, maar vanaf maandag is het grote leed geleden. Op 7 december wordt het vernieuwde stationsgebied officieel geopend.

Stationsgebied bijna af: "Ontzettend blij"

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.